Üdvözöljük a

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara összegző, azonnali beavatkozást igénylő javaslatai | Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Kamarai rendezvények

<< 2020 Március >>
KeSzeCsüSzoVa
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728
29
3031     

Országos rendezvénynaptár

<< 2020 Március >>
KeSzeCsüSzoVa
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728
29
3031     

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara összegző, azonnali beavatkozást igénylő javaslatai

Szerző: Thurzó Ágnes | 2020. március 19.

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

− Összegző, azonnali beavatkozást igénylő javaslatai −

 

Az új koronavírus gazdasági hatása megjelenik mind a keresleti, mind a kínálati oldalon. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (a továbbiakban: MKIK) elsősorban a kínálati oldalon jelentkező válsághelyzet kezelésével kíván foglalkozni. Fontos megállapítás, hogy a mostani krízishelyzet nem összehasonlítható a 2008-as pénzügyi válsággal, így annak kezelése is eltérő eszközrendszert igényel, amelynek egyik alapvető eleme a célzott és egységes kormányzati kommunikáció. Megjegyezzük, hogy az MKIK kiegyenlített érdekstruktúrát képvisel, amely során az állami, a vállalati és az érdekképviseleti érdekeket egyaránt figyelembe veszi. Jelen helyzet kezelésében a kényszerszolidaritás és az aszimmetrikus tehermegosztás elvét tartjuk mérvadónak – mindaddig amíg a gazdasági helyzet ezt úgy kívánja. Mindez azt jelenti, hogy az állami szerepvállalás dominanciája mellett a munkaadó és a munkavállalói oldalnak is egyaránt ki kell vennie a részét a tehervállalásban.

 

A kialakult jelenlegi helyzetben az elsődleges feladat a vállalkozások vonatkozásában:

  • a jelenlegi helyzetnek megfelelő működőképesség feltételeinek biztosítása,[1]
  • a vállalati cash-flow javítása, valamint
  • a foglalkoztatási szint fenntartása,
  • beruházási szint jelentős visszaesésének elkerülése.

Mindez rendszerszintű beavatkozást igényel, egy gördülő cselekvési program formájában.

Az MKIK azonnali javaslatai a következők:

  • Szükségesnek tartjuk a javasolt beavatkozások azonnali bevezetését, és annak rövidtávon történő fenntartását (jelenlegi helyzet alapján 3 hónapban határozunk meg).
  • A beavatkozások ne differenciáltan (azaz kerülve a rászorultsági helyzet mérlegelését) kerüljenek bevezetésre, hanem azonos elvek alapján, fejkvóta alapú támogatási rendszerrel. Mindez gyorsan, hatékonyan és rugalmasan bevezethető eszköz.
  • A további állami támogatások esetében javasolt az ágazati sajátosságok és a sérülékenységi mérték figyelembevétele.
  • A vállalati cash-flow javítása érdekében kiemelten fontos a bérköltség és az ahhoz kapcsolódó valamennyi közteher megfizetésének fenntartása. Mindennek érdekében javasoljuk a bruttó bértömegre rakodó teljes közteher állam általi átvállalását (azaz a vállalkozásokra nézve, annak elengedését). Ehhez kapcsolódóan további lehetőségek mérlegelésére is javaslatot fogalmazunk meg:

                            - adó- és járulékfizetési moratórium elrendelése, valamint

                            - a SZOCHO csökkentésének azonnali, 2020. április 01-i dátummal történő bevezetése.

  • A rövidlejáratú hitelek (folyószámlahitel, forgóeszközhitel, rulírozó hitelek stb) automatikus meghosszabbítása. A hitelezési feltételek kidolgozása a Magyar Nemzeti Bank és a teljes bankrendszer együttműködésével kerüljön megvalósításra.
  • A termelési kapacitás fenntartása kerüljön a fókuszba, és annak költségvonzatának elszámolásában az alábbi lehetőségek merülhetnek fel: költségmegosztás, költségátütemezés és költségáthárítás. Mindez állami, munkáltatói és munkavállalói együttes részvétellel valósulhat meg.
  • A termelési kapacitások fenntartása érdekében megfontolandó a raktárra történő termelés állami támogatása (raktárkapacitás biztosítása, ÁFA-befizetés halasztása, raktározás közvetlen és közvetett költségeinek támogatása).
  • Az állami (és önkormányzati) beruházások folytatása, az EU-s és hazai pályázati források kifizetésének meggyorsítása.
  • Rendelkezésre álló – és beragadt – EU-s források célzott, haladéktalan átcsoportosítása.

Fontosnak tartjuk, hogy az állam, már most készüljön a gazdaság újra indulásának lehetséges üteméhez igazodó rugalmas beavatkozásokra. Mindez nemzetgazdasági versenyképességi előnyt jelenthet hazánk számára.

 

 



[1] pl. egészségügyi védőfelszerelések és fertőtlenítőszerek.