Weboldalunk a használat elősegítése és a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket, "cookie"-kat használ.
További információkat Adatkezelési nyilatkozatunkban talál.

Közútról vasútra – az alpesi szállítmányozás reformja

  • Forrás: EURONEWS
  • Szerző: Puha Anikó
  • EU

Az Alpok egy érzékeny ökoszisztémájú hely, amelyen évente több mint kétmillió kamion hajt keresztül. Egy európai projekt a #AlpInnoCT arra kínál megoldást, hogy a szállítmányozás a közútról a vasútra terelődjön.

Ezen az úton rendszeres a dugó, amely zajjal és a levegő szennyezésével is jár. Ennek kezelésére született meg az AlpInnoCT, vagyis az Alpesi innováció a kombinált közlekedésért nevű európai projekt, amelynek célja, hogy párhuzamosan legalább két közlekedési módot használjanak a szállítmányozásban. Négy uniós ország, Németország, Ausztria, Olaszország és Szlovénia mellett Svájc is részt vesz az AlpInnoCT projektben. A program több mint 3 millió eurós költségvetéséből 2,5 milliót az európai kohéziós politika finanszíroz. Ebből egyebek mellett a tárolási idő növelésére, új terminálok és manőverezési területek építésére fordítanak pénzt. A  kombinált közlekedésnek fontos környezeti és gazdasági hatása is van. Például az alpesi régióban egy vonatra 30 pótkocsi fér rá. Így 29 kamionsofőrt helyettesíthető egy mozdonyvezetővel. Ez a megoldás sokkal költséghatékonyabb, ráadásul a széndioxid-kibocsátás is 80 százalékkal csökkenthető.Ugyanakkor az is fontos lenne, hogy az országonként eltérő szabályozások is lekövessék a változó folyamatot. A rugalmasság a legfontosabb, ezt követeli meg a piac. A közút az alap, és ha vasút fel akar zárkózni, rugalmasnak kell lennie, csakúgy mint a logisztikai és szállítmányozási cégeknek. Az Európai Unió célja, hogy 2030-ra a szállítmányozás 30 százaléka átálljon vasúti vagy vízi közlekedésre. Ez most Németországban 19, az alpesi régióban 20 százalék.


Vissza az előző oldalra