A kötelező visszaváltási rendszer
- 2023. december 5. 10:58
- Forrás: MKIK
- Szerző: Lucz Bianka
Érkezik a kötelező visszaváltási rendszer. 2024. első napjától visszaválthatóvá válnak a Magyarországon forgalomba kerülő fém, műanyag és üveg italcsomagok.
A szabályozás célja:
Magyarország 90%-os visszaváltási arányt érjen el a PET palackok, ALU dobozok és üveg italcsomagolások területén.
A DRS hatálya alá tartozó termékek:
A tej és tejalapú italtermékek kivételével a fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermékek közvetlen, műanyag, fém vagy üveg anyagú, palack vagy doboz formájú, nem újrahasználható, vagy újrahasználható fogyasztói csomagolása, amely 0,1 – 3 literig terjedő űrtartalommal bír, ide nem értve a csekély mennyiségű kibocsátók (legfeljebb 5000 db/év) által forgalomba hozott italtermék csomagolását.
A DRS rendszerben öt kulcsszereplő jelenik meg:
1. a terméket gyártó, illetve első hazai forgalomba hozó,
2. a fogyasztó részére átadó, illetve értékesítő forgalmazó,
3. a fogyasztó,
4. a MOHU Zrt. a DRS rendszert üzemeltető koncessziós társaság és
5. az állam oldaláról eljáró hatóság(ok)
A DRS kapcsán kereskedelmi szempontból alábbiak kerülnek fókuszba:
Visszaváltási díj: a termék csomagolásán a visszaváltásra utaló logóban megjelölt összeg, amit minden vásárláskor kötelezően fel kell számítani a fogyasztó felé. Nem újratölthető csomagolások esetén PET, ALU és üveg egységesen 50 Ft, ez ÁFA körön kívüli tétel lesz. Az újratölthető italcsomagolások (jelenleg betétdíjas) visszaváltási díja nem egységes, azt a gyártó határozza meg, de az új rendszerben ez a díj is kötelezően feltüntetésre kerül a terméken és változatlanul 27%-os ÁFA kulcsú. A visszaváltási díj összegét a számlán, vagy nyugtán a termék árától elkülönítve kell feltűntetni.
Kötelezően visszaváltási díjas termékek jelölése: körforgást szimbolizáló új logó, nem újratölthető kötelezően visszaváltási díjas termékek esetében új logó és új vonalkód.
Visszaváltási pont, RePont: Visszaváltásra kötelezett minden olyan 400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező kereskedelmi egység, amely forgalmának döntő hányadát élelmiszer teszi ki. A RePontok száma önkéntes csatlakozókkal fog bővülni.
Fogyasztó: aki a DRS hatálya alá tartozó termékeket fogyasztási céllal megvásárolja, vásárláskor a visszaváltási díjat megfizeti és fogyasztás után a csomagolást sérülésmentesen és leolvasásra alkalmas jelöléssel visszaváltási díj ellenében egy általa kiválasztott RePonton átadja (visszaváltja).
Kezelési díj: a Repontok a visszaváltással kapcsolatos feladatok ellátásáért, visszaváltott darab alapon, havi elszámolású díjazásban részesülnek. A kezelési
díj mértéke a gépi és a kézi visszaváltó pontok esetében eltérő. A mindenkori kezelési díjak a mohu.hu oldalon érhetők el.
Régi készletek értékesítése: a fogyasztók felé a 2024. június 30. előtt megvásárolt kiskereskedelmi, vagy vendéglátó egységek készletei a minőségmegőrzési idő végéig korlátozás nélkül értékesíthetők. Azok nem kerülnek a DRS rendelet hatálya alá.
Mire érdemes felhívni a fogyasztók/vásárlók figyelmét?
A DRS visszaváltási rendszer 2024. január 1-jén indul. Ezt követően fokozatosan, a gyártókra bízott ütemezésben, de legkésőbb 2024. június 30-ig kerülnek forgalomba az új vonalkóddal és az új visszaváltási logóval ellátott kötelezően visszaváltási díjas nem újratölthető italtermékek. Ezek visszaváltási díját a vásárlónak minden értékesítési ponton meg kell fizetnie, de visszaváltani csak Repontokon tudja. A Repontok listáját a MOHU közzéteszi. A vásárlás helyszínéhez legközelebbi Repontokat a boltokban jól
látható helyen vásárlótájékoztatási céllal ki kell függeszteni.
A DRS szabályozás alapjait más hulladékgazdálkodási területekhez hasonlóan uniós irányelvekben, hazai szinten pedig a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.törvényben, valamint a rendszer működését szabályozó 450/2023. (X.4.) Korm. rendeletben kell keresni.