Weboldalunk a használat elősegítése és a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket, "cookie"-kat használ.
További információkat Adatkezelési nyilatkozatunkban talál.

ATA

Az ATA igazolvány olyan nemzetközi vámokmány, amely egy éven keresztül lehetővé teszi az áruk vámmentesen történő ideiglenes behozatalát. Előnye, hogy csökkenti az exportőr költségeit: elkerülhető a vám és egyéb adók (áfa), illeték fizetése (vámbiztosíték nyújtása), amelyek normál ideiglenes importeljárás során felmerülnének, továbbá egyszerűsödik a vámeljárás: az exportőrnek csak egyetlen okmányt szükséges bemutatni a határokon, kevesebb időt vesz igénybe a vámkezelés.
Mi az ATA igazolvány?

 Olyan nemzetközi vámokmány, amely egy éven keresztül lehetővé teszi az áruk vámmentesen történő ideiglenes behozatalát.

 Milyen előnyei vannak?

Csökkenti az exportőr költségeit: elkerülhető a vám és egyéb adók (ÁFA), illetékek fizetése, amelyek normál ideiglenes import eljárás során felmerülnének.Egyszerűsödik a vámeljárás: az exportőrnek csak egyetlen okmányt szükséges használnia a határokon, kevesebb időt vesz igénybe a vámkezelés.

 Mennyi ideig érvényes?

A kibocsátástól számított 1 évig érvényes. Lehetőség van meghosszabbítani az ún. csatlakozó igazolvány kiváltásával, amely az eredeti igazolvány lejáratától számított még egy évig érvényes. (Összesen max. 2 évig használható) 

 Milyen áruk szállíthatók az igazolvánnyal?

Az áruk felhasználása szerint:kiállításra, vásárra, bemutatóra, munkavégzésre, versenyre, koncertre, stb.

Az áruk fajtája szerint: Az árukör igen széles, jellemző áruk pl: kiállítási, installációs anyagok, tudományos felszerelések, orvosi műszerek, szerszámok, gépek, kamerák, filmforgatási eszközök, hangszerek, színházi jelmezek, díszletek, ékszerek, festmények, műalkotások, régiségek, versenylovak, stb. 

 Nem használható ATA igazolvány: postai forgalomban és fogyasztási cikkek szállításához. Amunkavégzéshez felhasznált igazolványoknál az 1963. évi 8. tvr. rendelkezései az irányadóak.

 Hol használható?

 Az ATA Egyezménynek jelenleg 61 ország a tagja

AlgériaHorváthországNémetország
AndorraIndiaNorvégia
AusztráliaÍrországOlaszország
AusztriaIzlandOroszország
BelarusziaIzraelPortugália
BulgáriaKanadaSpanyolország
CiprusKínaSri Lanka
Cseh KöztársaságKoreaSvájc
DániaLengyelországSvédország
Dél-Afrikai KöztársaságLettországSzenegál
Egyesült ÁllamokLibanonSzerbia
Egyesült KirályságLitvániaSzingapúr
ElefántcsontpartLuxemburgSzlovákia
ÉsztországMacedóniaSzlovénia
FinnországMalajziaTörökország
GibraltárMáltaTunézia
HollandiaMauritius
Hong KongMongólia

 
  
A nagybetűvel szedett országok tagjai az Európai Uniónak. ATA-igazolványra  2004. május 1-jétől nincs szükség az EU tagországaiba történő szállítás esetén. ATA-igazolványt azoknak a vállalkozóknak kell kiváltaniuk, akik a 25 tagország területén kívüli, úgynevezett harmadik ország területére szállítanak árut.

Hogyan zajlik az ügyintézés?

A nyomtatvány a kamaránál vásárolható meg, s a hiánytalan kitöltést követően többnyire azonnal hitelesítjük az igazolványt, amely kb. 30-40 percet vesz igénybe a szükséges adminisztrációval, számlakészítéssal és fizetéssel együtt. Célszerű előre időpontot egyeztetni, mert az ügyintézést végző kollégák más szakterületeken is tevékenykednek, ezért rendelkezésre állásuk változó. A kamara által végzett hitelesítés után egy indító vámhivatal elvégzi az ún. elővámkezelést, előjegyzésbe veszi az igazolványon szereplő árukat.

Mikor keletkezhet reklamáció?

Reklamáció: a külföldi vámhatóságok nyomozási eljárása azon áruk után, amelyek újrakiviteléről nincs információjuk. Pl. azon áruk esetében, amelyek

- nem kerültek időben visszaszállításra, vagy nem megfelelően igazolt a visszaszállításuk,

- elvesztek, ellopták, megsemmisültek

- eladásra kerültek anélkül, hogy azokat elvámolták volna

Ügyintézés és információ:

Kovács Andrea
vállalkozásfejlesztési referens
82/501-022


Kapcsolódó menüpontok:
ATA Carnet nyomtatvány kitöltő program
ATA kitöltési információk
Hogyan kell használni az ATA igazolványt?