Weboldalunk a használat elősegítése és a jobb felhasználói élmény érdekében sütiket, "cookie"-kat használ.
További információkat Adatkezelési nyilatkozatunkban talál.

A kötelező visszaváltási rendszer

  • Forrás: MKIK
  • Szerző: Lucz Bianka

Érkezik a kötelező visszaváltási rendszer. 2024. első napjától visszaválthatóvá válnak a Magyarországon forgalomba kerülő fém, műanyag és üveg italcsomagok.

A szabályozás célja:
Magyarország 90%-os visszaváltási arányt érjen el a PET palackok, ALU dobozok és üveg italcsomagolások területén.

A DRS hatálya alá tartozó termékek:
A tej és tejalapú italtermékek kivételével a fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermékek közvetlen, műanyag, fém vagy üveg anyagú, palack vagy doboz formájú, nem újrahasználható, vagy újrahasználható fogyasztói csomagolása, amely 0,1 – 3 literig terjedő űrtartalommal bír, ide nem értve a csekély mennyiségű kibocsátók (legfeljebb 5000 db/év) által forgalomba hozott italtermék csomagolását.

A DRS rendszerben öt kulcsszereplő jelenik meg: 
1. a terméket gyártó, illetve első hazai forgalomba hozó,
2. a fogyasztó részére átadó, illetve értékesítő forgalmazó, 
3. a fogyasztó,
4. a MOHU Zrt. a DRS rendszert üzemeltető koncessziós társaság és
5. az állam oldaláról eljáró hatóság(ok)

A DRS kapcsán kereskedelmi szempontból alábbiak kerülnek fókuszba:

Visszaváltási díj: a termék csomagolásán a visszaváltásra utaló logóban megjelölt összeg, amit minden vásárláskor kötelezően fel kell számítani a fogyasztó felé. Nem újratölthető csomagolások esetén PET, ALU és üveg egységesen 50 Ft, ez ÁFA körön kívüli tétel lesz. Az újratölthető italcsomagolások (jelenleg betétdíjas) visszaváltási díja nem egységes, azt a gyártó határozza meg, de az új rendszerben ez a díj is kötelezően feltüntetésre kerül a terméken és változatlanul 27%-os ÁFA kulcsú. A visszaváltási díj összegét a számlán, vagy nyugtán a termék árától elkülönítve kell feltűntetni.
Kötelezően visszaváltási díjas termékek jelölése: körforgást szimbolizáló új logó, nem újratölthető kötelezően visszaváltási díjas termékek esetében új logó és új vonalkód.
Visszaváltási pont, RePont: Visszaváltásra kötelezett minden olyan 400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező kereskedelmi egység, amely forgalmának döntő hányadát élelmiszer teszi ki. A RePontok száma önkéntes csatlakozókkal fog bővülni.
Fogyasztó: aki a DRS hatálya alá tartozó termékeket fogyasztási céllal megvásárolja, vásárláskor a visszaváltási díjat megfizeti és fogyasztás után a csomagolást sérülésmentesen és leolvasásra alkalmas jelöléssel visszaváltási díj ellenében egy általa kiválasztott RePonton átadja (visszaváltja). 
Kezelési díj: a Repontok a visszaváltással kapcsolatos feladatok ellátásáért, visszaváltott darab alapon, havi elszámolású díjazásban részesülnek. A kezelési 
díj mértéke a gépi és a kézi visszaváltó pontok esetében eltérő. A mindenkori kezelési díjak a mohu.hu oldalon érhetők el.
Régi készletek értékesítése: a fogyasztók felé a 2024. június 30. előtt megvásárolt kiskereskedelmi, vagy vendéglátó egységek készletei a minőségmegőrzési idő végéig korlátozás nélkül értékesíthetők. Azok nem kerülnek a DRS rendelet hatálya alá.

Mire érdemes felhívni a fogyasztók/vásárlók figyelmét? 

A DRS visszaváltási rendszer 2024. január 1-jén indul. Ezt követően fokozatosan, a gyártókra bízott ütemezésben, de legkésőbb 2024. június 30-ig kerülnek forgalomba az új vonalkóddal és az új visszaváltási logóval ellátott kötelezően visszaváltási díjas nem újratölthető italtermékek. Ezek visszaváltási díját a vásárlónak minden értékesítési ponton meg kell fizetnie, de visszaváltani csak Repontokon tudja. A Repontok listáját a MOHU közzéteszi. A vásárlás helyszínéhez legközelebbi Repontokat a boltokban jól 
látható helyen vásárlótájékoztatási céllal ki kell függeszteni.

A DRS szabályozás alapjait más hulladékgazdálkodási területekhez hasonlóan uniós irányelvekben, hazai szinten pedig a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV.törvényben, valamint a rendszer működését szabályozó 450/2023. (X.4.) Korm. rendeletben kell keresni. 


Vissza az előző oldalra